عسلچه

جلسه قرآن نونهالان

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

عوامل مؤثر در ایجاد رغبت در کودک برای نماز

الف) جذاب کردن صحنه‌ی نماز یک اصل است. زیبایی مسجد و نمازخانه و تهیه‌ی سجاده و مهر و تسبیح با توجه به ذوق کودک مهم است.
ب) خوش‌رویی و نرم‌زبانی مربی برای دعوت به نماز یک اصل دیگر است. بین جمله‌ی «برخیز نمازت دیر شد» و «بلند شو عزیزم» بسیار فرق است
ج) عملکرد و حالات خود پدر و مادر و مربی نسبت به نماز هم در جذب شدن کودک به نماز بسیار مهم است.پدر و مادری که خود گوش به زنگ اذان هستند، وضو گرفته و سجاده نماز را پهن می‌کنند و نماز را در خانه، اول وقت به پا می‌دارند؛ با پدر و مادری که حتی هنگام وضو گرفتن هم در حال داد و فریاد بر سر یکدیگرند بسیار فرق دارند.

وقتی کودک خسته است، گرسنه است، بی‌حوصله است، مشغول دیدن فیلم جذابی است و... نمی‌شود او را به نماز دعوت کرد و نمی‌شود گفت اول نماز، بعد تناول غذا.

۳۰ تیر ۹۳ ، ۱۶:۴۶ ۰ نظر

شعر آموزش وضو

اتل متل توتوله بگو وضو چه جوره / نیت اول کاره گل فصل بهاره

تی تاب تی تاب آب بریز یک بار دو بار آب بریز/از پیشونی تا چونه قرص صورت همونه

اتل ومتل چی خواسته نوبت دست راسته/تی تاب تی تاب آب بریز یک بار دو بار آب بریز

رو به پایین نه بالا بچّه ی خوب و دانا  /اتل و متل چی خواسته 

هر چی طرف راسته چپم همونو خواسته 

مسح سرو کشیدم تا پیشونی دویدم / اتل ومتل چی خواسته نوبت پای راسته

دستو رو پا می زارم مسح رو به جا میارم /اتل و متل چی خواسته 

هر چی طرف راسته چپم همونو خواسته 

اتل ومتل همینه نماز ستون دینه


دانلود PDF  آماده جهت چاپ

۳۰ تیر ۹۳ ، ۱۶:۳۰ ۰ نظر

شهریار شعرت را بخوان !


در شب های قدر و ایام عید غدیر یا سیزده رجب بیان این داستان و حفظ این شعر در جلسات توصیه میشود انشالله مورد رضایت امیر المومنین علیه السلام قرار گیرد:


از مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی نقل شده است : شبی توسلی پیدا کردم تا یکی از اولیای خدا را در خواب ببینم . آن شب در عالم خواب ، دیدم که در زاویه مسجد کوفه نشسته ام و مولا امیرالمؤمنین  با جمعی حضور دارند. حضرت فرمودند : شاعران اهل بیت را بیاورید . دیدم چند تن از شاعران عرب را آوردند . فرمودند: شاعران فارسی  را نیز بیاورید ؛ آن گاه محتشم و چند تن از شاعران فارسی زبان آمدند .

مولا فرمودند: شهریار ما کجاست ؟

 شهریار آمد ، حضرت خطاب به شهریار فرمودند:

شهریار شعرت را بخوان !

و شهریار این شعر را خواند:  


علی ای همای رحمت ....  
ادامه مطلب...
۲۵ تیر ۹۳ ، ۱۶:۰۴ ۰ نظر

استفاده از شعر در جلسات

از جمله عواملی که در باعث جذابیت جلسه قرآن می شود و آموزش مفاهیم را برای مربیان عزیز آسانتر می کند استفاده از قالب های شعری از قبیل : سرود تواشیح و... می باشد .

از مزیت های استفاده از شعر در جلسه : این که

اولا : مفهومی که قرار است انتقال داده شود با ابزارهای آموزشی مناسب بوده لذا جلسه قرآن برای پویندگان عزیز خسته کننده نخواهد بود و به عبارتی حوصله بچه ها سر نخواد رفت.

ثانیا : مفهومی که با شعر به پویندگان عزیز منتقل می شود بهتر در حافظه آنان خواهد ماند و همانطور که مولایمان علی علیه السلام نیز میفرمایند :((العلم فی الصغر کالانقش فی الحجر)) لذا همین موضوع نیز موجب میشود مفهوم آموزشی به نحو مطلوبی در خاطر پویندگان عزیز بماند.

ثالثا : در جمع های خانوادگی و مهمانی ها و جاهایی گه از پوینده انتظار می رود مطالب را که در جلسه آموخته را بیان کند همین که شعری بخواند و مورد تشویق قرار بگیرد نه تنها انگیزه ای مضاعف برای حضور خود او در جلسه را خواهد داشت بلکه موجب تشویق سایر هم سن و سالان خود به حضور در جلسه خواهد شد.

با توجه به مطالب ارائه شده و با توجه به تجاربی که مربیان قرآن در این زمینه ان کرده اند به این نتیجه میرسیم که استفاده از شعر در جلسات قرآن در صورتی که به درستی اجرا شود بسیار حائز برکت خواهد بود انشالله

۲۵ تیر ۹۳ ، ۱۵:۴۸ ۰ نظر