پایه سنی مناسب: پایه چهارم و پنجم ابتدایی


وسایل مورد نیاز: مقوا برای تهیه کارت- قیچی- خودکار


فضای مورد نیاز: کلاس درس 

 

اهداف بازی: 1- ایجاد شورو نشاط در میان دانش اموزان

                  2- آموزش  درک مفاهیم پیام های قرآنی در کتاب قرآن با استفاده از نمایش خلاق 

                  3- گسترش رابطه ی شادی با مفاهیم دینی

                  4- افزایش قدرت تشخیص مفاهیم مکمل در دانش آموزان

                   

مقدمات بازی:در ابتدا چند کارت به ابعاد 7×13 تهیه کرده و روی آنها، پیام های قرآنی و معنی انها را

 می نویسیم. سپس بچه ها را گروه بندی می کنیم.



شرح بازی:  دو گروه را انتخاب می کنیم. از یک گروه می خواهیم تا به صورت تصادفی یکی از کارت ها را انتخاب کرده و پس از خواندن و فهم پیام قرآنی مورد نظر ، به مدت 2 دقیقه موضوع پیام را به صورت نمایشی  بازی کند تا گروه مقابل به جواب مورد نظر برسد. در صورت درست پاسخ دادن، به گروه امتیاز

 می دهیم و برای انتقال درست مفهوم به صورت  نمایش هم، امتیاز در نظر می گیریم. 

آن گاه جای 2 گروه عوض می شود به صورتی که گروهی که نمایش اجرا می کرد حالا با اجرای گرو ه مقابل  باید به جواب برسد. امتیاز ها تقسیم می  شود و گروه برنده به مرحله ی بعد می رود. در صورتی که هر دو گروه به امتیاز های مساوی رسیدند معلم بین دو گروه مسابقه ی سریع خوانی یکی از درسهای کتاب قرآن پایه ی مورد نظر( به انتخاب خودش) را برگزار می کند و گروهی را که ایات مورد نظر را سریع تر و کم اشتباه تر خواند، برنده اعلام می کند.

این بازی- مسابقه بین گروه های دیگر به صورت دو به دو و حذفی ادامه پیدا می کند تا سرانجام یک گروه برنده اعلام شود.

نکته 1: حفظ پیام های قرآنی کتاب ، اصلا" هدف بازی نیست. با توجه به اهداف ذکر شده برای بازی، در صورتی که گروه ها به معنی و مفهوم پیام مورد نظر نیز اشاره کنند، معلم امتیاز مورد نظر را به گروه اختصاص می دهد.

نکته 2: هر کارت پس از پایان نمایش  از دور بازی خارج می شود و پاسخ آن در صورت عدم پاسخ صحیح گرو ه به دانش آموزان داده می شود.

نکته3: توصیه می شود در انتخاب گروه ها، سوالات اطلاعات عمومی قرآن مطرح شود و گروه ها بر اساس پاسخ به آنها برای مسابقه انتخاب شوند.

نکته 4:توصیه می شود دانش اموزان به تعداد گروه های زوج (8،4 و....) تقسیم شوند تا بازی به  صورت حذفی اجرا شده و در نهایت دو گروه در فینال وجود داشته باشند.


http://zangetafryh.blogfa.com/